07 Sier

Jeść za dwoje czy dla dwojga?

Wśród społeczeństwa szerzony jest pogląd o tym, że kobieta w ciąży powinna jeść „za dwoje”. Ile razy to słyszymy, czy to w mediach czy w życiu codziennym kiedy ktoś proponuje kobiecie w ciąży np. dodatkową porcję jedzenia „bo przecież jest w ciąży i musi jeść za dwoje”. Niestety jest to błędne przekonanie. Należy raczej mówić, że kobieta w ciąży powinna jeść dla dwojga. Jedzenie „za dwoje” może doprowadzić do sytuacji, w której kobieta w ciąży pozwala sobie na wszystkie zachcianki, co może prowadzić do nadmiernej masy ciała kobiety w ciąży, a w konsekwencji do powikłań ciążowych związanych z wagą ciężarnej (np. cukrzycy ciążowej). Należy pamiętać, że prawidłowy sposób żywienia w trakcie okresu ciąży jest szczególnie istotny z punktu widzenia rozwijającego się płodu, dlatego odpowiednie dopasowanie posiłków względem kaloryczności oraz ilości jest bardzo ważne. 

Zapotrzebowanie na energię w zależności od trymestru ciąży

Całkowite zapotrzebowanie na energię kobiety ciężarnej, a mówiąc prościej ilość kalorii, którą należy dostarczać dziennie nie zmienia się w trakcie ciąży w sposób drastyczny. To znaczy, że jeżeli kobieta chce zachować odpowiednie przyrosty masy ciała, nie powinna zanadto „popuszczać sobie pasa”. Kolejna porcja lodów, gofry z dużą ilością słodkich dodatków czy porcja dużych frytek na pewno nie będzie dobrym pomysłem. Aby zachować odpowiednie przyrosty i w związku z tym zadbać o zdrowie rozwijającego się płodu należy dostosować ilość kalorii do zmian, które zachodzą w organizmie kobiety. 

W pierwszym trymestrze zapotrzebowanie na energię zwiększa się w sposób niewielki. Uważa się, że wydatek energetyczny wzrasta maksymalnie o 150 kcal. W związku z tym, że czasami nie obserwuje się tego wzrostu, nie zaleca się kobietom w tym czasie zwiększania ilości kalorii w porównaniu do zapotrzebowania energetycznego przed okresem ciąży.

W trymestrze drugim wydatek energetyczny wzrasta odczuwalnie. Kobieta zużywa dodatkowo 350-360 kcal na dobę, konieczne jest więc dodatkowe dostarczenie tej liczby kalorii (porównując z zapotrzebowaniem energetycznym przed ciążą tzn. kobieta powinna spożywać ilość kalorii sprzed okresu ciąży + dodatkowe 350-360 kcal na dobę).

Trymestr trzeci charakteryzuje się znacznym wzrostem wydatku energetycznego. Szacuje się, że wynosi on około 475 kcal/dobę. Konieczne jest więc dostarczanie odpowiedniej liczby kalorii, aby nie doprowadzić do niedożywienia w ciąży. Liczbę spożywanych kalorii należy zwiększyć o 475 kcal w stosunku do ilości kalorii spożywanych przed ciążą. 

 

Jak radzić sobie z ciążowymi dolegliwościami?

Zachodzące zmiany w organizmie ciężarnej prowadzą do nieprzyjemnych dolegliwości. Część kobiet będzie odczuwać je mocniej, a część słabiej. Szczególnie często kobiety skarżą się na poranne mdłości i wymioty. W takiej sytuacji mogą pomóc produkty o działaniu przeciwwymiotnym takie jak np. imbir (można dodać do herbaty), produkty obfitujące w witaminę B6 (banany, płatki zbożowe, kasza gryczana, ryż brązowy), czy gotowy produkt pod postacią gum do żucia zawierający ekstrakt z imbiru o nazwie Pregna VOMI. Natomiast w przypadku zgagi szczególnie dobrze sprawdzą się migdały oraz picie dużej ilości wody niegazowanej ok. 30 minut po posiłku.

 

 

Podsumowanie

Powiedzenie „jedz za dwoje” nie powinno mieć odzwierciedlenia w diecie kobiety ciężarnej. W trakcie ciąży zapotrzebowanie na energię zmienia się, lecz nie zmienia się jednak w sposób aż tak drastyczny aby istniała konieczność jedzenia podwójnych porcji. Aby zachować odpowiednie przyrosty masy ciała w trakcie ciąży należy zwiększać ilość kalorii zgodnie ze zmianami zapotrzebowania w zależności o trymestru ciąży. Bardzo ważne jest również to jak wygląda talerz ciężarnej. Należy przestrzegać zasad prawidłowego odżywienia, jednak z wykluczeniem produktów niezalecanych. W przypadku dolegliwości ciążowych można pomóc sobie naturalnymi sposobami, a w przypadku bardzo silnych dolegliwości należy zasięgnąć porady lekarskiej. Wprowadzenie w życie odpowiedniego sposobu żywienia kobiety ciężarnej gwarantuje prawidłowym przebiegiem ciąży i szczęśliwym rozwiązaniem ☺.

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe