29 Lip

Co powinno królować na talerzu przyszłej mamy? Czy suplementacja prenatalna jest konieczna?

Genaralnie większość społeczeństwa wychodzi zgodnie z prawdą z założenia, że wszystko, czego potrzebujemy do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu możemy śmiało dostarczyć sobie z pożywieniem i w przypadku osoby zdrowej nie jest konieczna dodatkowa suplementacja żadnymi witaminami , czy minerałmi.

Okazuje się jednak, że w przypadku kobiet zarówno starających się o dziecko, będąćych w ciąży, jak i karmiących piersią sytuacja może diametralnie się zmienić. OCZYWIŚCIE BAZĄ ZAWSZE POWIINNA BYĆ PRAWIDŁOWO ZBILANSOWANA DIETA,ale gdy zmienia się stan fizjologiczny kobiety, zmieniają się znacząco także jej potrzeby, zatem warto za nimi nadążyć.   

Dlatego też zanim powiemy sobie o tym ile jeść i jaki jest prawidłowy przyrost masy ciałą w ciąży, zdecydowałam najpierw wyczerpać temat tego, czego zarówno kobieta, jak i rozwijający się płód potrzebuje w okresie ciąży najbardziej i dlaczego.

Zanim zaczniemy omawianie roli konkretnych składników w przebiegu ciąży, warto wspomnieć o bardzo istotnym dokumncie, który jest jak biblia dla ginekologów i dietetyków w zakresie odpowiedniego odżywienia kobiet ciężarnyh:

„Rekomendacje Polskiego Towarzystwa Ginekologicznego w zakresie stosowania witamin i mikroelementów u kobiet planujących ciążę, ciężarnych i karmiących”.

Według ww. rekomendacji: "bezsporne jest suplementowanie podczas ciąży kwasem foliowym, jodem i witaminą D3wobec potwierdzonego dużego ryzyka występowania niedoboru w populacji, pozostałe zaś składniki jak żelazo, DHA, magnez i inne w zależności od stopnia istniejącego niedoboru lub jego specyficznego ryzyka."

Co za tym idzie, dodatkowa suplemtacja kobiety ciężarnej powinna oparta być na badaniach krwi tej konkretnej kobiety. Prawidłowa, czyli dobrze zbilansowana dieta może zapewniać zaopatrzenie w normalnych warunkach, ale wzrost zapotrzebowania podczas ciąży i laktacji może byś trudny do wyrównania.

Zatem mimo prowadzenia zdrowej diety, suplemntacja niektórymi składnikami jest uzasdniona.

Zalecana suplementacja w ciąży wg PTG to:

  • kwas foliowy – 400mcg/dobę - szczególnie ważny w przygotowywaniu się do ciąży oraz pierwszym trymestrze, ponieważ zapobiega wytworzeniu się wad cewy nerwowej u płodu;
  • jod – 200-500mcg/dobę - staje się niedoborowy w trakcie ciąży, która potrafi obciązyć funkcjonowanie tarczycy;
  • witamina D3 – 2000j.m./dobę - odpowiada wyrównanie gospodarki wapniowej (ucieczka wapnia z organizmu kobiety na poczet rozwijającego się dziecka) i hormonalnej kobiety, najlepiej utrzymywać wartość witaminy D we krwi (Metabolit 25(OH)) na poziomie 50-70 ng/ml ;
  • kwasy omega – od 600 do 1000mcg/dobę - szczególnie kwas DHA(dokozaheksaenowy) polecany od drugiego trymestru z uwagi na korzystny wpływ na kształtowanie się mózgu dziecka;
  • żelazo – 26-27mcg/dobę;
  • magnez – zależnie od wskazań i sytuacji od 200-1000mg jonów magnezu na dobę.

Poza wymienionymi składnikami warto także pamiętać o cennych w czasie ciąży cynku, witaminie B12, B6 (działa przeciwwymiotnie!), wapnia, miedzi, choliny, czy selenu.

Na rynku jest wiele suplementów, o bardzo różnym składzie,a le tak naprawdę to, który wybrać jest kwestią indywidualną zależącą od naszych wyników badań.

Najbardziej kompleksowy - Optimal Prenatal firmy Seeking Health jest niestety bardzo drogi i8 ciężko dostępny, nie mniej jednak w aptekac znajdziemy produkty serii Prenatal (uno, duo), czy różne warianty suplementów serii Pregna (np. Pregna Plus).

Jeśli jednak macie wątpliwości, załączam pomocny artykuł będący analizą i porównaniem dostępnych suplementów w zależności od naszych potrzeb: https://pantabletka.pl/jakie-witaminy-w-ciazy-opinia-analiza/

Ja osobiście już od początku ciąży wybrałam suplement Prenatal Duo, zdając sobie sprawę ze składników niedoborowych w mojej diecie, jak np. kwasy omega-3, które chciałam wprowadzić już w pierwszym trymestrze.

Tutaj także nie sposób nie zatrzymać się nad tematem probiotykoterapii. Tak wiele (choć chyba wciąż zbyt mało) mówi się o korzystnym jej wpływie nie tylko na organizm matki, ale i dziecka w trakcie ciąży. Na szczególną uwagę zasługują tu np. Lactobaillus plantarum zawarty np. w produkcie Sanprobi IBS czy Lactobacillus rhamnosus (LGG) chroniący dziecko w łonie mamy przed wtórną alergizacją). Stosowanie ich w trakcie ciąży i karmienia jest całkowicie bezpieczne.

Wiemy już, które składniki są nam potrzebne w czasie ciąży i w jakich ilościach. Tak jak napisałam suplementacja jest istotna, ale to nie wszystko. Szczerze nie wyobrażam sobie nie dbać o odpowiednie jedzenie w trakcie ciąży bazując tylko na suplementach. To nigdy  nie zastąpi prawidłowej diety.

Na co zwrócić uwagę planując swój jadłóśpis w tym czasie?

1. Czy wiesz, że nawyki żywieniowe mamy przekładają się nie tylko na masę urodzeniową dziecka, ale nawet i na jego późniejsze preferencje smakowe?

2. Spożywąj 4-5  różnorodnych posiłków.

3. Ogranicz słodycze - owszem, zapewniają przyrost masy ciała w trakcie ciąży, ale niestety tylko ten związany z rozwojem tkanki tłuszczowej, a nie Twojego dziecka..

4. Ogranicz sól! Wpływa na pogłębienie obrzęków, sprzyja powstawaniu nadciśnienia.

5. Dbaj o odpowiednią podaż warzyw i owoców w diecie.

6.  Wybieraj produkty pełnoziarniste, unikaj tłuszczów pochodzenia zwierzęcego oraz wysokoprzetworzonych produktów zawierających prozapalne tłuszcze "trans".

7. Zwracaj uwagę na pochodzenie ryb, które jadasz.

 

Gdzie znaleźć wymienione wyżej składniki tak potrzebne nam w okresie ciąży?

  • kwas foliowy: brokuły, szpinak, brukselka, kapusta włoska, szparagi, pietruszka, kiwi, papryka
  • witamina D: tran, mleko, tłuste ryby, jaja
  • witamina C (zapobiega rozstępom!): świeże warzywa i owoce, kiszonki
  • wapń: mleko i produkty mleczne
  • żelazo: mięso i inne produkty pochodzenia zwierzęcego, zakwas buraczany
  • cynk: chude, czerwone mięso, ryby i owoce morza, groch, bób, fasola
  • magnez: gruboziarniste kasze, mleko i nabiał, zielone warzywa liściaste, orzechy, woda mineralna.

 

Twój komentarz




Sprawdź swoje dane osobobowe Sprawdź swoje dane osobobowe